zondag 4 januari 2015

Sloffen vilten

Gelukkig nieuwjaar! In het nieuwe jaar alweer een aantal leuke dingen gedaan. Ik had echt al heel lang niet meer gevilt, en omdat er een gat in mijn slof zat, dacht ik: Waarom ga ik geen sloffen vilten? Nou, dat heb ik dus gedaan. Ik ben begonnen met de wol om een mal van karton te vilten, en die heb ik, toen de wol stevig genoeg was, doorgeknipt. Toen ben ik beide helften weer verder gaan vilten, en toen dat stevig was ben ik om mijn voet heen gaan vilten? Waarom om mijn voet heen? Dan past de slof perfect om mijn voet, en weet ik zeker dat de maat goed is.
En ze zijn heel erg goed gelukt (al zeg ik het zelf)!


Hier had ik net de wol om de kartonnen mal heen


Al wat verder gevilt...


Doorgeknipt!


Dit zijn ze uiteindelijk geworden! Ik heb van het vilten om mijn voet geen foto's :-(


Je ziet dat de zool helemaal volgens mijn voet is gaan staan


Ik pas er nog net met een maillot/sokken in, dan zijn ze extra warm!


6 opmerkingen:

  1. WOW, super gaaf. Ze zijn echt super mooi geworden! Ik snap alleen niet wat je bedoelt met het doorknippen. Extra uitleg?

    Liefs Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitleg: ik begin met een zeg maar U-vormig geval. Als je dat 'in het rondje van de U' doorknipt, krijg je twee sok-vormige stukken. Snappie?

      Verwijderen
  2. Hoe weet je hoe groot je de mal moet maken en hoe bepaal je de vorm?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je maakt een U-vormige mal die je later doormidden knipt. Voor het deel van je voet (de zijkanten van de U) heb ik mijn eigen voet omgetrokken en daar twee centimeter extra omheen getekend. Omdat de wol krimpt heb je die twee centimeter wel nodig. De 'onderkant' van de U kun je zo lang maken als je wilt, dat hangt er vanaf hoe hoog je de slof wil hebben.
      Een beetje ingewikkeld verhaal maar ik hoop dat je het snapt!

      Verwijderen
  3. Knap hoor, ik ben niet zo creatief dus haal ze meestal uit Bolivia. Van echte lama wol. Daar worden de sloffen ook handmatig geproduceerd.
    En de hele winter heerlijk warme voeten he! Zalig.

    BeantwoordenVerwijderen